Jak naprawić ogrzewanie/zwiększyć temperaturę nagrzewnicy za 15zł [poradnik]

Więcej
2017/12/04 08:50 - 2017/12/04 09:31 #46166 przez WACIAKI

WACIAKI stworzył temat: Jak naprawić ogrzewanie/zwiększyć temperaturę nagrzewnicy za 15zł [poradnik]

Mini poradnik: jak reanimować nagrzewnicę w Polonezie i w każdym innym samochodzie (wcześniej upewniając się, że zawór ogrzewania i termostat jest sprawny)
Udało się w moim przypadku, więc postanowiłem się tym podzielić: Wiele złomboli jeździ na co dzień (jak np. mój Polonez), może przyda się też w wypadku daily carów. Objawy, jakie się u mnie pojawiły to bardzo słabe, zanikające w trakcie jazdy ogrzewanie, bardzo długie rozgrzewanie nagrzewnicy i ostatecznie śmierć ogrzewania. Postanowiłem więc zacząć od przepłukania nagrzewnicy (bez płukania całego układu) i podziałało.

Do tego celu potrzebne są:

-podstawowe zdolności manualne

-Jakakolwiek pompka, która może pompować płyny (byle nie za duże ciśnienie, bo nagrzewnica tego nie lubi)

-ocet/roztwór chemii do czyszczenia układu chłodzenia ~3l

-woda ~3l

-trochę materiału/gazy

-płyn chłodniczy ~2l

-coś, czym zatamujemy króciec na pompie wody.

-trochę przewodów (2x1m powinno być git), by podpiąć się pod nagrzewnicę. Możemy wcześniej zdjąć przewody z nagrzewnicy (trzeba pamiętać o zatamowaniu króćca) i zmierzyć ich średnicę wewnętrzną: najlepiej kupić przewody, które szczelnie się w nie wcisną, tak będzie najłatwiej. Przewód dolotowy nagrzewnicy w Polonezie wychodzi z rogu głowicy od strony kabiny, wylotowy można odpiąć przy samej pompie wody*. W innych samochodach* te przewody powinny iść gdzieś przy grodzi silnika. By sprawdzić, który to który, należy wyłączyć ogrzewanie: dolotowy będzie ciepły a wylotowy zimny. Ew poszukać w necie.


Zakładając, że mamy już wszystkie rzeczy, zaczynamy:

1) Podgrzewamy cały nasz ocet, bierzemy go ze sobą razem z wodą i płynem chłodniczym i idziemy do samochodu

2) Ustawiamy ogrzewanie na maxa, podpinamy się przewodami pod nagrzewnicę i zakładamy wcześniej przygotowany materiał/gazę na przewód podpięty pod przewód dolotowy nagrzewnicy (W Polonezie to ten z lewej strojąc przed maską). Gumka recepturka spokojnie utrzyma materiał na końcu przewodu.

3) Teraz podpinamy naszą pompkę tak, jak na obrazku poniżej. Kierunek płukania (czyli odwrotnie niż naturalny kierunek przepływu) jest kluczowy w całej operacji, więc warto zwrócić na to uwagę. Ocet czy inna chemia do płukania ma tylko dopełnić efekt przepływu płynu pod prąd.

4) Zaczynami pompować. Mi wystarczyło 5 min, a jechanie pompką godzinę nic nie da...

4,5) ...podpunkt bonusowy. Jeśli rzeczywiście chcemy mieć pewność, że daliśmy z siebie wszystko, możemy zalać nagrzewnicę gorącym octem/chemią, zatamować przewody i zostawić na godzinę lub dłużej. Sam przepływ płynu w drugą stronę załatwi sprawę prawie od razu i nie ma sensu wydłużać akurat tego procesu

5) Wyjmujemy wąż zasilający pompkę i pompujemy powietrzem, by osuszyć nagrzewnicę.

6) Zmieniamy nasz filtr z przewodu i zmieniamy go na nowy (zdjęcie filtra po 5 min płukania poniżej)

7) Powtarzamy operację płukania, tyle że tym razem wodą. Jeśli filtr i woda są czyste (subiektywna ocena), powtarzamy punkt 5)

8 ) Składamy do kupy układ chłodzenia i odpowietrzamy go, 2l płynu powinny starczyć.
Koniec.

Nie licząc zakupów i podgrzewania octu, cały proces zajął mi niecałe 30min z ręczną pompką.
Koszt jaki poniosłem to 35zł lub 15zł: jeśli nie liczyć dobrej pompki, która mi po tym została.
-5zł ocet
-20zł pompka z przewodami w zestawie (same przewody kosztowałyby jakieś 2zł)
-10zł płyn chłodniczy (lub mniej, jeśli ograniczycie jego rozlewanie)
pompka: goo.gl/ww5BK9

W moim wypadku efekty było widać bez odpowietrzania, letnie powietrze usuwające parę z szyb pojawiło się, gdy wskazówka wjechała na 50°, ciepłe w połowie drogi do 90°, mocno ciepłe na 90°. Gorące pojawia się po dłuższej jeździe. Mimo że doświadczyłem cieplejszych ogrzewań, jestem zadowolony. Obyło się bez wymiany nagrzewnicy i rozbierania deski rozdzielczej, chwilę przed pierwszymi mrozami. Widzę gdzie jadę i nie muszę siedzieć w kurtce. Post piszę specjalnie po paru dniach od operacji by upewnić się, że nie było to chwilowe polepszenie. Po odpowietrzeniu układu ogrzewanie jest nawet trochę wcześniej. Mam nadzieję, że opisałem to w miarę przejrzyście i komuś się to przyda :cheer:
________________________
* w polonezach z wtryskiem z tego co wiem jest jakaś odnoga po drodze między pompą, a nagrzewnicą i nie wiem, gdzie ona idzie. Żeby nie wlać sobie octu do układu, trzeba się upewnić gdzie to idzie, lub podpiąć się przed metalowym przewodem płynu. O podobne upewnienie powinniśmy zadbać w innych samochodach.

zdjęcia:



na filtrze było dużo drobinek od 1 do 2mm, parę większych i dużo brązowego pyłu.
Sam ocet zrobił się ciemno brązowy.

Polones Caro 92' "Europa"
Złombol 2017: numer startowy 121, meta i powrót bez problemów. 6000km w 7 dni
Załączniki:
Ostatnio zmieniany: 2017/12/04 09:31 przez WACIAKI.
Podziękowali: Ala montana, zaZUKowani

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2017/12/04 12:05 #46167 przez Ala montana

Ala montana odpowiedział w temacie: Jak naprawić ogrzewanie/zwiększyć temperaturę nagrzewnicy za 15zł [poradnik]

Opisałeś i narysowałeś to super przejrzyście, i choć u mnie grzeje w miarę dobrze to po wacikach widać, że operacja nie zaszkodzi.

{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{ {{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{{

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2017/12/04 12:30 #46168 przez WACIAKI

WACIAKI odpowiedział w temacie: Jak naprawić ogrzewanie/zwiększyć temperaturę nagrzewnicy za 15zł [poradnik]

Są w internecie filmiki jak ludziom podnosiła się temperatura powietrza ogrzewania o kilkanaście stopni po samym płukaniu w odwrotnym kierunku (bo to jest ważniejsze od tego czym płukamy), a u mnie nagrzewnica wyrzuciła z siebie to co widać, mimo że po złombolu cały układ przepłukałem chemią od liqui moly (byłem zmuszony uzupełniać poziom płynu wodą przez wyciek). Problem z nagrzewnicą jest taki, że to taki wyrostek robaczkowy silnika, zbiera się tam najgorszy syf. Także polecam, nawet właśnie tak zapobiegawczo & profilaktycznie ;)

Polones Caro 92' "Europa"
Złombol 2017: numer startowy 121, meta i powrót bez problemów. 6000km w 7 dni

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

zlombol akcja 001
zlombol akcja 002
zlombol akcja 003
zlombol akcja 004
zlombol akcja 005
zlombol akcja 006
zlombol akcja 007
zlombol akcja 008