Góry i podjazdy - porady techniczne.

Więcej
2015/01/21 13:17 - 2015/01/21 13:18 #24389 przez Pegazy

Pegazy stworzył temat: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Jak wiadomo w edycji 2015 czeka Nas niezła wspinaczka, pierwsza główna informacja która się przebija - to wymiana hamulców bębnowych na tarcze w żukach.
Ja mam pytanko odnośnie sprzęgła - dajcie jakieś złote rady jak przygotować ten element, który niewątpliwie też ostro dostanie po d..pie

Chciałbym też aby w tym temacie pisać o czym nalezy pamiętać w górach - hamulce, chłodzenie, sprzęgło itp.

`14 LLoret + (nr. boczny 399)
`15 Passo del Stelvio + (nr. boczny 16)
`16 Palermo + (nr. boczny 5)
Ostatnio zmieniany: 2015/01/21 13:18 przez Pegazy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 13:56 #24397 przez Grzmiący Rydwan

Grzmiący Rydwan odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Czuję się wywołany do tablicy;-))

Co do sprzęgła - przy wymianie skrzyni w Andorii z 4 na 5 - trzeba przełożyć też sprzęgło i koło zamachowe. Nowe sprzęgło jest mocniejsze, u nas spokojnie dało radę w Pirenejach (wjechaliśmy na 2500m) i po serpentynach w nich. Można pokusić się (jesli ktoś ma sprzęgło do roboty) o oddanie kompletu do regeneracji i zażyczenie sobie mocniejszych okładzin. Są zakłady które takie coś robią i to za rozsądne pieniądze.

Co do hamulców - bębny dadzą radę, ale ze względu na swoją archaiczną konstrukcję - będa wymagać częstych postojów na chłodzenie i nie będą to postoje po 5 minut. Jeśli postoje olejecie - skończy się to spaleniem hamulców i być może w promocji zniszczeniem łożysk w piastach. Żuki stare mają hamulce bez cylinderków z samoregulacją, warto chociaż je przebudować na nowszy typ, jeśli już nie chcecie robić tarcz. Tutaj link do zmiany na samoregulujące:
polskiedostawczaki.pl/samoregulacyjne-cylinderki-hamulcowe/

Link do przebudowy hamulców na tarczowe:
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/06/weekend-z-hamulcami.html

Co do chłodzenia układu silnikowego - kilka rozwiązań, siłą rzeczy mówię o Andorii bo taką mam. A więc po pierwsze i najważniejsze - drożność układu. Trzeba sprawdzić zawór nagrzewnicy, trójnik odpływowy z nagrzewnic, przepływ płynu przez same nagrzewnice. Wypłukac to wszystko bardzo starannie. Samą chłodnicę oddać do serwisu na przegląd i przelutowanie króćców. Dla warszawiaków: www.chlodnice.net.pl/ - lepszej nie ma, jak powiecie gdzie jedziecie to rabacik jest. Normalnie koszt przeglądu to 150 zeta, a płaciłem chyba 120 zł.

Kolejny punkt to wzmocnienie przepływu płynu przez układ. W Andorii dodałem na przewodzie idącym do zaworu nagrzewnicy pompę wspomagającą obieg. W razie konieczności po prostu otwieraliśmy zawór i włączaliśmy pompę. Pompa na Allegro jakieś 50 zł, góra stówa. Warto założyć.

Następnie wzmacniamy przepływ powietrza przez chłodnicę. Po pierwsze - tunel do chłodnicy. Jest to najtańszy sposób i lepszy od dodatkowego wiatraka - bo nie wymaga włączania i nie zre prądu i nie hałasuje;-) Dobrze zrobiony tunel całkowicie eliminuje problem pt. przegrzanie w korku. Link do wykonania takowego:
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/08/nic-sie-nie-dzieje.html
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/08/szewski-poniedziaek.html

Na koniec zaś dodatkowy wentylator przed chłodnicą - przyda się kiedy rwiemy pod górę na jedynce i prędkość jest zbyt mała aby skutecznie chłodzić silnik. Obroty silnika z wiatrakiem i tunel za nią robią swoje, ale może nie wystarczyć. Wówczas odpalamy przed chodnicą wentyl dodatkowy. Uwagi co do niego:
1. Musi pochodzić z auta gdzie montowany był właśnie przed chłodnicą. Nie zadziała sztuczka ze zmianą biegunów i takie tam, szkoda czasu. Ja polecam wiatrak z Citroena BX.
2. Musi być założony blisko chłodnicy aby był skuteczny
3. Warto zrobić sobie kontrolkę jego działania, ale raczej będzie go słychać;-)

Przykład montażu wentyla:
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/05/drobne-ale-wazne.html

Na koniec prac przy układzie chłodzenia - warto spiąć na stałe sprzęgło elektromagnetyczne które "steruje" wiatrakiem. Niech on sobie cały czas działa;-)

I to z grubsza na tyle;-)

Grzmiący Rydwan, dowódca - Diesel

husariarally.eu/ - rajd do Gruzji - jeśli komuś mało wrażeń;-)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 16:42 #24423 przez 125p-ierników

125p-ierników odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

ja proponowałbym do 125p i polonezów ze starym układem hamulcowym oprócz wymiany płynu i klocków na nowe zamontować takie oto tarcze:

http://allegro.pl/tarcze-mikoda-0307-gt-tuning-fiat-125p-850-900-x-i4964312722.html

Miałem taki zestaw z klockami zielonymi Lucasa na wyjeździe do Turcji, w czasie którego też sporo pojeździliśmy w górach mocno obładowanym autem.
Nie było problemów z przegrzewającymi się hamulcami, a dodatkowe nacięcia polepszają siłę hamowania.
Wiadomo, że klocki szybciej się zużywają, ale coś za coś.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 16:46 #24424 przez POGANIACZE BYDŁA

POGANIACZE BYDŁA odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Grzmiący Rydwan napisał: Czuję się wywołany do tablicy;-))

Co do sprzęgła - przy wymianie skrzyni w Andorii z 4 na 5 - trzeba przełożyć też sprzęgło i koło zamachowe. Nowe sprzęgło jest mocniejsze, u nas spokojnie dało radę w Pirenejach (wjechaliśmy na 2500m) i po serpentynach w nich. Można pokusić się (jesli ktoś ma sprzęgło do roboty) o oddanie kompletu do regeneracji i zażyczenie sobie mocniejszych okładzin. Są zakłady które takie coś robią i to za rozsądne pieniądze.

Co do hamulców - bębny dadzą radę, ale ze względu na swoją archaiczną konstrukcję - będa wymagać częstych postojów na chłodzenie i nie będą to postoje po 5 minut. Jeśli postoje olejecie - skończy się to spaleniem hamulców i być może w promocji zniszczeniem łożysk w piastach. Żuki stare mają hamulce bez cylinderków z samoregulacją, warto chociaż je przebudować na nowszy typ, jeśli już nie chcecie robić tarcz. Tutaj link do zmiany na samoregulujące:
polskiedostawczaki.pl/samoregulacyjne-cylinderki-hamulcowe/

Link do przebudowy hamulców na tarczowe:
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/06/weekend-z-hamulcami.html

Co do chłodzenia układu silnikowego - kilka rozwiązań, siłą rzeczy mówię o Andorii bo taką mam. A więc po pierwsze i najważniejsze - drożność układu. Trzeba sprawdzić zawór nagrzewnicy, trójnik odpływowy z nagrzewnic, przepływ płynu przez same nagrzewnice. Wypłukac to wszystko bardzo starannie. Samą chłodnicę oddać do serwisu na przegląd i przelutowanie króćców. Dla warszawiaków: www.chlodnice.net.pl/ - lepszej nie ma, jak powiecie gdzie jedziecie to rabacik jest. Normalnie koszt przeglądu to 150 zeta, a płaciłem chyba 120 zł.

Kolejny punkt to wzmocnienie przepływu płynu przez układ. W Andorii dodałem na przewodzie idącym do zaworu nagrzewnicy pompę wspomagającą obieg. W razie konieczności po prostu otwieraliśmy zawór i włączaliśmy pompę. Pompa na Allegro jakieś 50 zł, góra stówa. Warto założyć.

Następnie wzmacniamy przepływ powietrza przez chłodnicę. Po pierwsze - tunel do chłodnicy. Jest to najtańszy sposób i lepszy od dodatkowego wiatraka - bo nie wymaga włączania i nie zre prądu i nie hałasuje;-) Dobrze zrobiony tunel całkowicie eliminuje problem pt. przegrzanie w korku. Link do wykonania takowego:
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/08/nic-sie-nie-dzieje.html
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/08/szewski-poniedziaek.html

Na koniec zaś dodatkowy wentylator przed chłodnicą - przyda się kiedy rwiemy pod górę na jedynce i prędkość jest zbyt mała aby skutecznie chłodzić silnik. Obroty silnika z wiatrakiem i tunel za nią robią swoje, ale może nie wystarczyć. Wówczas odpalamy przed chodnicą wentyl dodatkowy. Uwagi co do niego:
1. Musi pochodzić z auta gdzie montowany był właśnie przed chłodnicą. Nie zadziała sztuczka ze zmianą biegunów i takie tam, szkoda czasu. Ja polecam wiatrak z Citroena BX.
2. Musi być założony blisko chłodnicy aby był skuteczny
3. Warto zrobić sobie kontrolkę jego działania, ale raczej będzie go słychać;-)

Przykład montażu wentyla:
grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014/05/drobne-ale-wazne.html

Na koniec prac przy układzie chłodzenia - warto spiąć na stałe sprzęgło elektromagnetyczne które "steruje" wiatrakiem. Niech on sobie cały czas działa;-)

I to z grubsza na tyle;-)


Na pewno zawarłeś tu cenne informacje, mi co prawda nie udało się tego doczytać do końca, ale już po wstępie zastanawiałem się, czy przed Grzmiącym i jego przeróbkami zuki nie jeździły w górach i Złombolu???

Sikor
NIE JESTEM PREZESEM NICZEGO
Podziękowali: Greypol, autOszołomy

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 17:11 #24427 przez 125p-ierników

125p-ierników odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

no właśnie, warto przeczytać co zostało napisane, a nie pierdoły w komentarzach wypisywać.
Podziękowali: Grzmiący Rydwan

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 17:22 #24432 przez Pegazy

Pegazy odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Ja się cieszę z każdej rozsądnej porady. dzięki temu na mój pierwszy Złombol udało mi się przygotować samochód z uwzględnieniem newralgicznych części - alternator, łożyska, hamulce, Polonez pojechał i wrócił bez większych technicznych przygód. Tak więc dobre rady w cenie.

`14 LLoret + (nr. boczny 399)
`15 Passo del Stelvio + (nr. boczny 16)
`16 Palermo + (nr. boczny 5)
Podziękowali: Grzmiący Rydwan

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 17:34 #24436 przez POGANIACZE BYDŁA

POGANIACZE BYDŁA odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Zaczynamy popadać w paranoję, a niektórzy w histerię. Auto należy przygotować, czyli ma być sprawne:
a) mechanika
b) hamulce
c) ukł. chłodzenia
Wszystko.
Szykowanie auta pod trasę taką, czy inną jest śmieszne. Pojedziemy w Niziny, to będziemy je przerabiać, żeby nie popadło w depresję, czy jak???

Sikor
NIE JESTEM PREZESEM NICZEGO

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 17:40 #24437 przez Pegazy

Pegazy odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Nie wiem czemu tak szyderczo odpowiadasz, uważasz Nas za panikarzy to odpuść i nie wchodź do tematu. Ja na przykład, gdyby nie forum, nie miałbym pojęcia żeby zwrócić szczególną uwagę na alternator, bo pomimo że jeżdżę samochodem od ponad 20 lat, nie zawodowo, nie miałem jeszcze awarii alternatora w czasie drogi, i tylko raz zdarzyło mi się mieć potrzebę wymiany alternatora w samochodzie żony (Punto II - bardzo częsta usterka). Natomiast na Złombolu to jest faktycznie plaga, i co roku kilka lub kilkanaście alternatorów padniętych (jak nie więcej).

`14 LLoret + (nr. boczny 399)
`15 Passo del Stelvio + (nr. boczny 16)
`16 Palermo + (nr. boczny 5)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 17:53 #24441 przez autOszołomy

autOszołomy odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

Też się wypowiem :)
Popieram poganiaczy ponieważ zrobiłem poldkiem 2 złombole żadnego przerabiania kompletnie nic i hiszpanie i góry i duperele nawet termostatu nie ruszyłem, co innego jest przygotować auto (wymiana łożysk itd) ale znów przeróbki i wymiana wszystkiego i pakowanie w auto 20 tysięcy jak dla mnie to przesada i nie jest to już ZŁOMBOLOWÓZ

u grzmiącego popieram kanał powietrzny z blachy co by luft przez chłodnicę andoria ciągnęła bo to faktycznie problem :P

4xZłombol 2xPolonez i 2xŻuk

www.facebook.com/autOszolomy/
Podziękowali: Greypol, POGANIACZE BYDŁA

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/01/21 18:00 #24443 przez Pegazy

Pegazy odpowiedział w temacie: Góry i podjazdy - porady techniczne.

autOszołomy napisał: Też się wypowiem :)

u grzmiącego popieram kanał powietrzny z blachy co by luft przez chłodnicę andoria ciągnęła bo to faktycznie problem :P

No ale właśnie o takie ciekawostki czy porady chodzi.

I jeszcze jedno, nie wszyscy złombolowicze to mechanicy, i coś co dla jednych jest oczywistością np. łożyska, dla kogoś innego jest całkowitą abstrakcją.

`14 LLoret + (nr. boczny 399)
`15 Passo del Stelvio + (nr. boczny 16)
`16 Palermo + (nr. boczny 5)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

zlombol akcja 001
zlombol akcja 002
zlombol akcja 003
zlombol akcja 004
zlombol akcja 005
zlombol akcja 006
zlombol akcja 007
zlombol akcja 008