Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Więcej
2015/06/24 16:13 #28455 przez Gniotsa Nie Łamiotsa

Gniotsa Nie Łamiotsa stworzył temat: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Pytanie do osób ogarniętych w gaźnikach i tych którzy np. w ubiegłym roku wjechali na gaźniku na Stelvio.

Przed wyjazdem gaźniki wyregulujemy sobie w naszych równinnych warunkach, załóżmy te ~150 m n.p.m.
Wraz ze wzrostem wysokości zmienia się temperatura, ciśnienie, gęstość powietrza... Jaki to będzie miało wpływ na skład mieszanki?
Wydaje mi się, że powietrza będzie mniej, więc mieszanka ulegnie wzbogaceniu?

Jak na wysokość ~2700 m n.p.m. zareagowały wasze bolidy? Była jakaś zmiana w wolnych obrotach?

Najbardziej interesuje mnie jazda na benzynie, ale info o gazie też na pewno będzie cenne :)

Taka ciekawostka o Pikes Peak (4302m)

At the peak, the partial pressure of oxygen is only about 60% of that at sea level, so a faster rate of respiration is required by those not regularly at high altitudes.(...) Because of the lower pressure, water boils at 85.5 °C at 14,000 feet.[20] It takes 12 hours to boil an egg at the summit.


Jak coś to lepiej robić jajecznicę :D

Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/24 18:36 #28460 przez Grzmiący Rydwan

Grzmiący Rydwan odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Zmiana bedzie na pewno. Jak dobrze pamiętam, niektóre auta produkowane na rynki górzyste (gaźnikowe oczywiście) miewały sprytny czujnik ciśnienia który powodował chyba zmianę punktu zapłonu, ale pewny nie jestem.

Grzmiący Rydwan, dowódca - Diesel

husariarally.eu/ - rajd do Gruzji - jeśli komuś mało wrażeń;-)
Podziękowali: Gniotsa Nie Łamiotsa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/24 19:06 - 2015/06/24 19:41 #28463 przez Semtox

Semtox odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Specjalistą od gaźników ani w ogóle mechanikiem nie jestem, ale jestem wielkim fanem Formuły Jeden i statystyk :D więc pozwolę sobie na krótki wywód.

Na większej wysokości powietrze jest rzadsze i jest w nim mniej tlenu to się zgadza, ma to zły wpływ na ludzi i silniki wolnossące.

Bolidy F1 z przed 2014 roku traciły kilka procent mocy (nie pamiętam i nie mogę znaleźć dokładnie ile) i docisku aerodynamicznego na wysoko położonych torach jak np. Interlagos w Brazylii (~800m n.p.m.)

Szukając w necie natrafiłem na taki artykuł
Mowa w nim że na każde ~300m silniki wolnossące tracą 3% ze swej mocy, a zatem na 2700m stracimy około 27% mocy w naszych bolidach. Dotyczy to jazdy na wszystkich rodzajach paliwa - bo jest mniej tlenu. Jeśli ktoś ma silnik turbo raczej nie odczuje tego aż tak bardzo bo turbina to skompensuje, aczkolwiek może to być dla niej niezdrowe - i tu kolejna ciekawostka ze świata F1 - producenci zastanawiają się czy nie zmniejszyć mocy silników podczas tegorocznego GP Meksyku rozgrywanego na wysokości ponad 2000m n.p.m. właśnie ze względu na zwiększone obroty turbosprężarek

Teraz pytanie czy 27% to dużo czy mało, no jakby nie patrzeć ponad 1/4 ale myślę że na hip hip hura robienie swapów silników turbo raczej nie jest konieczne. Pamiętajmy że to nie F1 czy inne wyścigi więc z czasowym spadkiem mocy podczas kilkudziesięciu km podjazdu na przełęcz sobie poradzimy
Ostatnio zmieniany: 2015/06/24 19:41 przez Semtox.
Podziękowali: Gniotsa Nie Łamiotsa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/24 19:44 #28465 przez Gniotsa Nie Łamiotsa

Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Mi z kolei temat został w pamięci jak kiedyś oglądałem jakiś dokument o Pikes Peak Hill Climb :)
Stratą mocy specjalnie się nie przejmuję, bardziej boję się efektu zalania przy zbyt bogatej mieszance.

Konkretne info trafiłem tutaj (2 post)
Autor zwraca uwagę na
1) mniejsza gęstość powietrza = mniej tlenu = bogatsza mieszanka
2) niższe ciśnienie = mniej powietrza wtłaczanego (!) do cylindrów = bogatsza mieszanka
3) puchnięcie pływaka! i zmiana poziomu paliwa

Kolejne rzeczy o których piszą
- przy niższym ciśnieniu, jakakolwiek nieszczelność w układzie paliwowym na odcinku bak - pompa będzie uwydatniona, a to jest częsta przyczyna problemów już w normalnych warunkach
- automatyczne (termiczne) ssanie, przy niższych temperaturach może się załączyć

Ale to wszystko przy wysokości ~2700m może mieć jeszcze nikłe znaczenie, dlatego czekam na info od ekip które na Stelvio były :)

Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/25 00:36 #28470 przez Czerwony Team

Czerwony Team odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Nie odczuwaliśmy jakiejś strasznej różnicy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/25 21:35 #28486 przez Škoda Zachodu

Škoda Zachodu odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Potwierdzam. różnicy nie odczułem, ale wierzcie że tam wcale nie ma się ochoty na to by wspinać się zbyt szybko... za dużo do oglądania :P

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/25 22:05 #28488 przez Czerwony Team

Czerwony Team odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Škoda Zachodu napisał: Potwierdzam. różnicy nie odczułem, ale wierzcie że tam wcale nie ma się ochoty na to by wspinać się zbyt szybko... za dużo do oglądania :P

I wierzcie nam to nie oglądania poziomu płynu chłodniczego w zbiorniczku.... :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/25 23:13 #28490 przez POGANIACZE BYDŁA

POGANIACZE BYDŁA odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Czerwony Team napisał: Nie odczuwaliśmy jakiejś strasznej różnicy.


Przypomnę tylko, że na wysokości (i tylko tam) potrafiły wystąpić kłopoty z odpaleniem silnika, zwłaszcza na gazie...

Sikor
NIE JESTEM PREZESEM NICZEGO

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/30 08:18 #28546 przez PRUDENTER TEAM

PRUDENTER TEAM odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

.. ja miałem problemy z gaźnikiem podczas wjazdu na Stelvio. Rozszczelniła mi się metalowa rurka na którą jest założony przewód paliwowy zasilający gaźnik. Tą rurkę mogłem wyciągnąć palcami z gaźnika. Miałem drugi gaźnik więc zamieniłem pokrywy i było ok ..
.. spadku mocy nie zauważyłem ale trudno porównywać moc jak się jedzie prawie cały czas na 1 i 2 biegu : )

Ogólnie nic nie przygotowywałem auta pod kątem przełęczy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2015/06/30 16:17 #28551 przez MaciekZ

MaciekZ odpowiedział w temacie: Gaźnik wysoko nad poziomem morza

Gniotsa Nie Łamiotsa napisał: Mi z kolei temat został w pamięci jak kiedyś oglądałem jakiś dokument o Pikes Peak Hill Climb :)
Stratą mocy specjalnie się nie przejmuję, bardziej boję się efektu zalania przy zbyt bogatej mieszance.

Konkretne info trafiłem tutaj (2 post)
Autor zwraca uwagę na
1) mniejsza gęstość powietrza = mniej tlenu = bogatsza mieszanka
2) niższe ciśnienie = mniej powietrza wtłaczanego (!) do cylindrów = bogatsza mieszanka :)


Jeśli chodzi o skład mieszanki, nawierciłem rurę wydechowy pod kolektorem wspawałem nakrętką i wkręciłem sondę lambda 1 przewodową od jakiegoś auta ze schrotu, na allergo kupiłem taki prosty wskaźnik który podłączasz pod sonde - jedna dioda -gdy mieszanka uboga świeci na niebiesko gdy ok na zielono a gdy na bogato to czerwona reguluje wg tego gaźnik i inst gazową... Jak się coś zmieni na wysokości to mi pokażę i zrobię korektę regulacji.

Ps.
Żuk dobrze ciągnie tylko gdy ma bogatą mieszankę ;)

Szare Wilki Team

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

zlombol akcja 001
zlombol akcja 002
zlombol akcja 003
zlombol akcja 004
zlombol akcja 005
zlombol akcja 006
zlombol akcja 007
zlombol akcja 008