[TECH][DIY][zrób to sam] Ghetto Tempomat ręczny- Chorzuk Tempomatix (tm)

Więcej
2019/04/08 00:10 #50267 przez Matiz

Matiz stworzył temat: [TECH][DIY][zrób to sam] Ghetto Tempomat ręczny- Chorzuk Tempomatix (tm)

hej złombole

dziś przy pracy nad licznikiem doznałem olśnienia- wymyśliłem ręczny tempomat do Żuka. Choć powinno sie go dać zastosować w każdym aucie z gazem na linke



Temat tempomatu pojawił sie gdy przerabiałem pedał gazu na podwieszany. Ale gdy przesiedliśmy sie na CTi, temat zmarł wraz z przesiadką na linke lublinowską.
Dziś od razu musiałem spreparować taki oto rysunek aby myśl nie zwietrzała.

Nie ma opcji żeby ktoś na to nie wpadł przede mną, na pewno ameryki nie odkryłem, nawet nie sprawdzałem w goglach... także póki tego nie zrobie jest to 100% mój pomysł :woohoo:

Do rzeczy:



Układ pomyślany pod Żuka Andoria.

gówne założenie- zablokowanie cięgna gazu na żądanych obrotach bez kolidowania z systemem właściwym- nożnym
rozwiązanie- elementem kluczowym bedzie w takim przypadku nr 5 ze szkicu, czyli w jakiś sposob przymocowana do cięgna gazu tulejka o średnicy sporo wiekszej niz linka, co zapewni bezproblemowy ruch linki i cięgna pedału gazu gdy tempomat nie jest włączony.

Opis:

1- panel sterowania, w wersji najprostszej/ zlombolowej: kawalek deski z powkręcanymi wkrętami (dla bezpieczeństwa polecam na wkręt nałożyć kawałek tuleki/rurki żeby uszko bez problemu dalo sie szybko zdjąć). Deska bedzie dobra żeby dobrać właściwe umiejscowienie/ zestopniowanie bolców, mozna przekręcić kawałek dalej, przetestować, przekrecić ponownie itd.
deske trzeba przykręcić rownolegle nad linką gdzieś w aucie, najlepiej w zasięgu reki (brak automatycznego wyzwolenia, pamietamy!) w przypadku żuka mamy milion możliwości, np po prawej stronie panelu zegarów gdzie kończy sie daszek, przykręcić od boku panelem w strone kierowcy.



2- Uszko: element wykonawczy, jest milion mozliwosci, na rysunku jest przyklad, warto zrobić mu rączke żeby było wygodniej i bezpieczniej. Aha i powinien być stosunkowo lekki zeby nie zaciągał sie samoczynnie. Układ nie ma przewidzianych żadnych spręzyn żeby nie wpływał na prace pedalu gazu. Na połaczenie linki i uszka też jest mnóstwo opcji: można zastosowac knarps z rowerowego układu hamulcowego, śrubke z wieszaka linki hamulcow cantilever (lub zrobic samemu jak na rysunku) lub zacisnąć linke zaciskiem do kabelków po poprzednim wydobyciu go z łącznika/kostki do przewodow elektrycznych.

3- ogranicznik pancerza: warunkuje prawidłowe działanie każdego systemu z linką. trzeba go przykrecić gdzieś pod nr 1, abo nawet połączyć jednym stelażem. W przypadku żuka wystarczy kawalek blachy przykręcony pod naszym "parapetem" deski rozdzielczej

4- Linka + pancerz: ja używam rowerowych, w sklepie dostaniecie standardowe, max około 2.2m. Jakby ktoś potrzebował dłuższe, to w necie dostaniecie linki do tandemów (3m +) na szkicu jest wersja gdzie łepek linki jest przy pompie

5- Przelotka na cięgnie gazu: Tutaj też jest sporo opcji, najbardziej chamska to przyspawać tulejke do cięgna. Ja osobiscie zrobił bym jakąś konstrukcje żeby przykrecić ją przez otwór na cięgnie (z tego co pamietam to jest ,a jak nie, to wywiercić)

tak jak pisałem linka tempomatu powinna bez przeszkód dawać pracować cięgnu gazu.

To chyba tyle, jak coś mi przyjdzie jeszcze na myśl to dopisze
Pozdrawiam


DISCLAIMER

Pamietajcie że blokowanie sobie gazu może drastycznie wpłynąć na bezpieczenstwo w trakcie niebezpiecznej sytuacji na drodze.
W takim układzie postępowanie to: zaczynamy hamować i siegamy w tym samym momencie żeby zerwać element nr 2 z elementu nr 1.

Żeby być profi taki uklad powinien zawierać jeszcze system zwalniający gaz np. po dotknięciu hamulca.

Żebym czasem nie usłyszał, że jakiś zlombol sie rozbił za pomocą mojego patentu! :whistle
:

poradnik powstał w celach pogladowych. Autor nie bierze odpowiedzialności za osoby wykonujące opisaną przeróbke ,jak i ewentualne nastepstwa zdarzeń drogowych spowodowanych użyciem opisywanej modyfikacji.

autor nie bierze odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia ciała przy wykonywaniu opisanych modyfikacji. Autor zaleca stosowanie sie do zasad bhp i środków ostrożnosci przy korzystaniu z narzedzi i elektronarzędzi





bonus:



if you know what I mean :woohoo:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2019/04/08 21:22 #50270 przez shrek team

shrek team odpowiedział w temacie: [TECH][DIY][zrób to sam] Ghetto Tempomat ręczny- Chorzuk Tempomatix (tm)

Proponuje dźwignie ssania z linką od chociażby WSKi
Myśle ze będzie to lepsze rozwiązanie niż deseczka

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2019/04/09 02:28 #50271 przez Tom Bombadil

Tom Bombadil odpowiedział w temacie: [TECH][DIY][zrób to sam] Ghetto Tempomat ręczny- Chorzuk Tempomatix (tm)

De facto, to nie tempomat, a gaz ręczny. Tempomat utrzymuje stałą prędkość czyli sam reguluje przepustnicę, a tu jest blokowana na stałe, więc nie skompensuje np. wzniesień. A co do innowacyjności, to oczywiście, że wymyślono dawno temu ;) U nas gaz ręczny był spotykany chociażby w produktach pochodzących od Fiata, czyli pierwszych 125p, 126p czy Zastavach. Powszechnie używany był/jest też w ciągnikach rolniczych.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2019/04/09 15:13 #50272 przez ijoijo

ijoijo odpowiedział w temacie: [TECH][DIY][zrób to sam] Ghetto Tempomat ręczny- Chorzuk Tempomatix (tm)

W moim Lublinie z 4CT90 zamontowałem sobie prawdziwy tempomat. Urządzenie pochodzi z Opla Vectry, jest elektromechaniczne - siłownik elektryczny ciągnie linkę gazu przy pompie. W tej samej obudowie znajduje się też elektronika sterująca. Do poprawnego działa potrzebne były impulsy prędkości pojazdu. Impulsy te są czytane z magnesów przyklejonych do wału a czytnikiem jest czujnik hallotronowy z aparatu zapłonowego starego Golfa. Na pedale sprzęgła zamontowałem mikrowyłącznik który dezaktywuje tempomat po naciśnięciu pedału sprzęgła. Informacja o naciśnięciu hamulca pochodzi z wyłącznika stopu. Do sterowania tempomatem potrzebne są 3 przyciski i do tego celu świetnie się nadawała stara mysz komputerowa przykręcona do dźwigni włączania wycieraczek. Ustrojstwo sprawdzone podczas zeszłorocznego Złombolu i działało idealnie.
Koszt części poniżej 100 zł.
Taki tempomat można zamontować do każdego pojazdu z linką gazu.

Tu widać połączenie linki tempomatu i linki gazu.


Ustrojstwo z Opla Vectry.



Myszka w nowej roli.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2019/04/11 21:24 #50289 przez Chłopcy z PRL

Chłopcy z PRL odpowiedział w temacie: [TECH][DIY][zrób to sam] Ghetto Tempomat ręczny- Chorzuk Tempomatix (tm)

Kurde a ja zawsze myślałem, że Żuk nawet w Andorii nie potrzebuje tempomatu, bo na Złombolu i tak musi być gaz w podłodze żeby utrzymać przelotową 80 km/h. Więc prędzej spodziewałbym sie cegły albo haczyka do blokowania pedału w pozycji full gaz :)

Polonez nie gubi oleju. On znaczy swoje terytorium.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

zlombol akcja 001
zlombol akcja 002
zlombol akcja 003
zlombol akcja 004
zlombol akcja 005
zlombol akcja 006
zlombol akcja 007
zlombol akcja 008