× Złombol 2013

Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Więcej
2013/07/18 15:40 #12980 przez ŻUKato G...

ŻUKato G... stworzył temat: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Witam wszystkich.

Mam pytanie odnośnie alternatora - a dokładniej to ile wytrzyma i czy da rade:

-naładować komórke, gps, radio (i nie małe głośniki - tylko takie udało nam sie pochytać bezkosztowo), CB, ładowarka do papierosa elek.

Z góry dzieki za ewentualne wskazówki :-)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/18 15:51 #12981 przez Załoga Tarpaniątka

Załoga Tarpaniątka odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Kurde... miałem wam odpisać na emaila i mi z głowy wyleciało a teraz już muszę się zbierać nyny bo rano o 6 pobudka. Przypomnijcie się jeszcze dziś na emaila około 23 czasu waszego.

"Nie bój się, że twoje życie się skończy - bój się, że nigdy się nie zacznie..."

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/18 17:06 #12983 przez LIMBOWA najlepsza ulica w Gdyni

LIMBOWA najlepsza ulica w Gdyni odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Alternator ma jakieś 55 A o prawda przy 3 tyś obrotów silnika

ładowarki biorą po max 1 A każda
GPS max 1,5 A jak ładuje swój wewnętrzny akumulator
CB 1 A odbiór 2 A nadawanie
radio sam przy akceptowalnej na długiej trasie głośności jakieś 5 A
ładowanie akumulatora w samochodzie 5-6 A
zapłon -cewka 3A

ale najwięcej biorą światła nawet 12 A
dlatego polecam LED światła do jazdy dziennej 1,5-1,8 A

Podstawą elektryki są dobre styki !
Podziękowali: ŻUKato G...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/18 20:21 #12994 przez LumpeksSquad - Pieszczochy

LumpeksSquad - Pieszczochy odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Alternator z Żuka ma 44A (124F). Łatwo policzyć, najprościej 44A x 12V = 528W.

Można zrobić pewien myk. Przednia część obudowy z oryginalnego żukowskiego alternatora (124F) pasuje do altka z Opla Vectry 1,7D (Bosch). Niestety trzpień z wirnika jest trochę grubszy niż oryginalny, dlatego należy zastosować łożysko 6004 z dorobioną tulejką. Trzeba też kombinować z kołem pasowym.

Altek ma 70A (w piku 80A). 70A * 12V = 840W

Oczywiście ładowanie mamy na poziomie 14.1V.

Mamy mocy praktycznie 2 razy więcej. Nie modyfikujemy łap od alternatora i w ten sposób w przypadku awarii, wkładamy w 15 minut oryginalny.

W tamtym roku obróciliśmy na alternatorze oryginalnym. Mieliśmy:

- Nawigację
- ładowanie telefonu
- lodówkę
- od czasu do czasu przetwornica 12V -> 230V (laptop) - tutaj był problem na wolnych obrotach, ale laptop bez baterii dawał radę (przetwornica 150W w piku 170W)

W Albanii 4 x 55W na dachu, 2 x 55W mijania i oczywiście przy wyższych obrotach dawał radę, jednak na niskich potrzebny był akumulator.

Włożyliśmy 90Ah z Diesla.

Odczucia przy zmianie na altka z Vectry? Nie ma porównania, nie ma czegoś takiego jak "przygasanie" świateł na luzie. Kierunkowskaz działa równomiernie, zarówno na luzie jak i na wyższych obrotach. Zapas mocy jest bardzo duży.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wsadzić 120A. Można włożyć taki, który zmieści się między świecą a obudową. Tylko to już wymaga zmian konstrukcyjnych.
Podziękowali: ŻUKato G...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/19 08:16 #13014 przez Arendi

Arendi odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

LumpeksSquad napisał: pasuje do altka z Opla Vectry 1,7D (Bosch).

Trzeba też kombinować z kołem pasowym.


Ciekawa sprawa. Jak mógłbym prosić o dalsze uzupełnienie.
Przy założeniu, że "altek" to alternator, to jeśli ten altek pasuje z Opla Vectry 1,7D, to rozumiem, że pasuje z dowolnego silnika oplowskiego 1,7D starszego typu, Isuzu(np. Astra, Kadet)?

O co chodzi z tą kombinacją z kołem pasowym bo brzmi bardzo zagadkowo. :blink: Koło jest wysunięte do przodu, do tyłu, jest za wąskie/szerokie? Jak to trzeba wykombinować aby było dobrze ?

Żuk das AUTO

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/19 08:35 #13019 przez ŻUKato G...

ŻUKato G... odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

dzieki za wasze wskazówki - z tego wychodzi że powinniśmy dac rade oblecieć na orginalnym altku (a żeby sie nie trudzić ze zmiana altka - ustawieniem koła pasowego i szukać jakiejs tulejki - to chyba najlepiej bedzie jak pochytamy zapasowy akuś).

:-)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/19 08:59 #13020 przez Załoga Tarpaniątka

Załoga Tarpaniątka odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

W sumie tak dumałem nad tym i chyba najprostszą opcją jeśli chodzi o liczenie obciążenia byłoby zastosowanie przetwornicy na 230V i do niej podpinać ładowarki itd. Znamy wtedy maksymalny prąd pobierany przez przetwornicę, do tego dodać prądy żarówek i już wszystko wiadomo. Ogólnie alternator 44A to straszna słabizna jest. Ja już radziłem kolegom, że skoro mają możliwość wzięcia drugiego aku, to go użyć do ładowania elektroniki itd. A jak się rozładuje to go zamienić z tym co wcześniej był podpięty do auta. Mają starego dizla więc można aku przepiąć podczas pracy silnika ( tylko warto odpiąć wzbudzanie alternatora na czas przepinania ) Wtedy nie ma możliwości przeciążenia alternatora. Upierdliwa metoda ale pewna.


Ogólnie w rachunkach zapotrzebowania prądu w samochodzie należy zsumować moce wszystkich odbiorników,czyli:

lampy przód pewnie mają 55W razy 2 szt -> 110W ( zakładam, że jedziecie na mijania, i że długie wam się nie załączają razem z mijania, bo wtedy jest ponad 2 razy tyle)

do tego tylne żarówki postojowe ( nie pamiętam ile mają w Żuku ale zakładam 10W każda) co daje 2x 10W ->20W

DO tego światło stopu 2x 21W -> 42W

postojówki przód ( chyba 5W mają jak mnie pamięć nie myli, najlepiej sprawdzić bo nie pamiętam) 2x5W ->10W

kierunkowskazy mają 21W tył, 21W przód i chyba 10W boczny -> 52W ( zakładam że nie używacie awaryjnych)

Do tego dochodzi silnik wycieraczek, nie wiem jaką ma moc, zakładam że 120W (10A)

Żarówki podświetlenia zegarów w kabinie ( mają jak mnie pamięć nie myli 2 W, musielibyście sprawdzić, zakładam że jest ich tam 6 bo nie pamiętam ile było) 6x2W ->12W



CO w sumie daje :

110W + 20W + 42W + 10W + 52W + 10W + 12W = 256W jeśli się nie machnąłem w dodawaniu

Do tego trzeba założyć ładowanie akumulatora ( założę 10A) czyli daje to 120W przy napięciu na instalacji 12V

Więc suma całkowita fabrycznych odbiorników daje nam 376W

Gdyby długie świeciły razem z mijania to należy dodać jeszcze jakieś 120W do tego co daje w sumie 497W

Jeśli alternator ma 44A to po pomnożeniu przez napięcie na instalacji 12V daje nam 528W mocy alternatora czyli nie zostaje nam prawie nic zapasu.


Tak więc żeby przy takim alternatorze go nie uszkodzić a podłączyć dodatkowe urządzenia, należy to robić z głową. Nie ładować wszystkiego na raz. Najlepiej naładowany sprzęt podpiąć do auta żeby się tylko doładowywał, wtedy ciągnie najmniejszy prąd. Jak trzeba używać wycieraczek, długich świateł w nocy, itd ( nie mówię jeszcze o dodatkowym oświetleniu które niektórzy montują) to warto zrezygnować z niektórych "udogodnień" w postaci słuchania muzy, tym bardziej jak ktoś planuje wziąć wzmacniacz,który przeważnie nie bierze mniej niż 10A. Jak chcecie słuchać muzy czy używać CB non stop, to warto powyłączać nie potrzebne żarówki ( np od podświetlenia zegarów, niby nie dużo ale zawsze coś)

Proponuję sobie zrobić spis wszystkich żarówek jakie są w samochodzie używane podczas jazdy, spisać prądy jakie pobierają urządzenia takie jak radio, ładowarki do nawigacji, cb radio itd i potem to dodawać. Zasada jest prosta :

prąd = moc / napięcie ( A = W / V), gdzie A to ampery, W to waty, V to napięcie. Dla obliczen warto sobie założyć napięcie 12V ( przy niższym napięciu wychodzą trochę większe prądy. Jak dla 12V wam wyjdzie, że potrzebujecie 70A a alternator ma np. 75 A to macie pewność, że nawet przy jakichś DROBNYCH błędach w obliczeniu tych 75A nie przekroczycie.

Jak ktoś będzie miał problem z obliczeniem, to proponuję aby wrzucił tutaj spis wszystkich odbiorników ( moce albo prądy jakie pobierają) jakie ma w aucie, myślę, że albo ja albo inni koledzy pomogą w policzeniu. Pamiętać tylko, że prąd ładowarki np do nawigacji to prąd na WEJŚCIU ŁADOWARKI czyli INPUT ( przeważnie podane XXXXXX mA, gdzie XXXXX to wartość, mA oznacza miliamper, czyli tysięczną część ampera) Często są podane prądy wejściowe (INPUT) oraz wyjściowe ( OUTPUT). Wyjściowe nas nie interesują

"Nie bój się, że twoje życie się skończy - bój się, że nigdy się nie zacznie..."

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/19 09:01 - 2013/07/19 09:02 #13021 przez Załoga Tarpaniątka

Załoga Tarpaniątka odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

ŻUKato G... napisał: dzieki za wasze wskazówki - z tego wychodzi że powinniśmy dac rade oblecieć na orginalnym altku (a żeby sie nie trudzić ze zmiana altka - ustawieniem koła pasowego i szukać jakiejs tulejki - to chyba najlepiej bedzie jak pochytamy zapasowy akuś).

:-)


Tłumaczyłem już Pawłowi, że podpięcie drugiego aku równolegle nie rozwiazuje problemu, bo alternator i tak musi z siebie wykrzesać to, ile ty ciągniesz z akumulatorów. Im będzie większa pojemność aku, tym bardziej wydłużysz agonię alternatora jeśli będziesz pobierał więcej niż jest w stanie z siebie dać.

Jedyne wyjście to przepinać akumulatory jak napisałem wyżej, jeśli macie zamiar cały czas pobierać więcej prądu niż daje alternator. Tylko pamiętajcie, że w którymś momencie będziecie musieli sobie odpuścic pobieranie, bo aku też sie ileś czasu musi ładować.

"Nie bój się, że twoje życie się skończy - bój się, że nigdy się nie zacznie..."
Ostatnio zmieniany: 2013/07/19 09:02 przez Załoga Tarpaniątka.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/19 09:10 #13022 przez ŻUKato G...

ŻUKato G... odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Dzieki Sebek za tak obfitą wypowiedź na pewno sie zastosujemy do rad i wskazówek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2013/07/19 12:00 - 2013/07/19 12:04 #13025 przez LumpeksSquad - Pieszczochy

LumpeksSquad - Pieszczochy odpowiedział w temacie: Alternator w Żuku - ile wytrzyma?

Arendi napisał: Ciekawa sprawa. Jak mógłbym prosić o dalsze uzupełnienie.
Przy założeniu, że "altek" to alternator, to jeśli ten altek pasuje z Opla Vectry 1,7D, to rozumiem, że pasuje z dowolnego silnika oplowskiego 1,7D starszego typu, Isuzu(np. Astra, Kadet)?

O co chodzi z tą kombinacją z kołem pasowym bo brzmi bardzo zagadkowo. :blink: Koło jest wysunięte do przodu, do tyłu, jest za wąskie/szerokie? Jak to trzeba wykombinować aby było dobrze ?


Tył alternator z Opla Vectry 1,7D (Bosch), ma identyczny rozstaw śrub, co żukowski, taki sam rozmiar. Więc pasuje na przednią część obudowy alternatora z Żuka (124F). Dzięki temu, ściągamy koło pasowe, obudowę (przednią) w tym z Vectry a następnie zakładamy z Żuka. Dzięki temu montujemy alternator na oryginalnych łapach. Czy pasuje od wszystkich 1.7D, nie mam pojęcia.

Problemem jest trzpień na którym montujesz koło pasowe. Jest grubszy od oryginalnego żukowskiego. Zatem trzeba zastosować inne łożysko. Nam nie udało się znaleźć o takiej średnicy (wewnętrznej i zewnętrznej), więc trzeba było zastosować tulejkę. Trochę zabawy jest również z kołem pasowym.

Pierwsza próba się nie powiodła, bo odkręciło się koło pasowe podczas jazdy. Teraz jest "skontrowane".

Dzisiaj jak dam radę zrobię fotkę z opisem.

Generalnie można ściągnąć przednią obudowę z żukowskiego alternatora i dopasowywać mocniejsze z innych samochodów, jest mnóstwo takich, co pasują, natomiast nam udało się znaleźć 70A. Mocniejsze już są większe i nie pasują.

Jest przepaść między oryginalnym 44A a 70A. Wiem, że w tamtym roku popełniliśmy błąd, nie wymieniając na mocniejszy. Komfort.

Teraz niestety czasu już niewiele. Ale w przyszłym zainwestujemy w 120A wraz ze zmianą konstrukcyjną (łapy). W miarę jedzenia apetyt...

Ważna sprawa -> pamiętajcie, przy zamianie na mocniejszy alternator, wymienić główny przewód (3.5mm2) między alternatorem a amperomierzem (przynajmniej na 6mm2).

Przed wymianą przewodu i po podłączeniu 70A, włączeniu wszystkich odbironików - 3.5mm2 się spocił ;-)
Ostatnio zmieniany: 2013/07/19 12:04 przez LumpeksSquad - Pieszczochy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

zlombol akcja 001
zlombol akcja 002
zlombol akcja 003
zlombol akcja 004
zlombol akcja 005
zlombol akcja 006
zlombol akcja 007
zlombol akcja 008