Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Więcej
2016/01/27 22:33 #34567 przez Gniotsa Nie Łamiotsa

Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Załoga Tarpaniątka napisał: widzę łożysko na wałek sprzęglowy sypnęło Ci się tak jak kiedyś u mnie :lol:


To



walnęło na wałku głównym :sick: To jest kolejna 5-tka z Niwy którą mam teraz na tapecie...



Rozebrałem już pięć 5-tek z Niwy, w każdej "coś" było :(
Jak chcecie to mogę porobić zdjęcia i spróbować opisać na co zwracam uwagę.

Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/28 00:09 #34574 przez Babcia wŁadzia

Babcia wŁadzia odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Gniotsa Nie Łamiotsa napisał:
Rozebrałem już pięć 5-tek z Niwy, w każdej "coś" było :(
Jak chcecie to mogę porobić zdjęcia i spróbować opisać na co zwracam uwagę.


Taaaak, chcemy :D

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/28 10:29 #34581 przez ŁADAmoment

ŁADAmoment odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Chcemy chcemy! To bardzo cenna wiedza!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/28 16:53 #34589 przez Załoga Tarpaniątka

Załoga Tarpaniątka odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Gniotsa Nie Łamiotsa napisał:

Załoga Tarpaniątka napisał: widzę łożysko na wałek sprzęglowy sypnęło Ci się tak jak kiedyś u mnie :lol:


To



walnęło na wałku głównym :sick: To jest kolejna 5-tka z Niwy którą mam teraz na tapecie...


Tak to, u mnie też się sypnęlo w skrzyni PN-a, do tego rozerwało koszyczek i kulki uciekły na jedną stronę :lol:

"Nie bój się, że twoje życie się skończy - bój się, że nigdy się nie zacznie..."

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/28 21:27 #34597 przez Kacper

Kacper odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Przekładka z nivy jest najmniej kolizyjna?

Nasi sąsiedni zza wschodniej granicy zakładają skrzynie poloneza i to jest cymes na wschodnim końcu polski aby kupić na złomie.

Uważają, że są mocniejsze od łady, no i 5tka.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/29 00:14 #34602 przez ŁADAmoment

ŁADAmoment odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Skrzynia z poldka wymaga wymiany dzwonu, podginania drążka, poszerzania otworu w tunelu, rzeźbienia belki i mocowania wydechu, więc bezkolizyjna to ona nie jest ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/30 19:37 #34644 przez Gniotsa Nie Łamiotsa

Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Na prośbę Skodziarzy krótki opis adaptacji 5-tki z Nivy do klasyka.

1. Dobieramy się do flanszy



Na standardowy zestaw zabezpieczeń składa się



seger, pierścień, uszczelniacz, nakrętka, podkładka zabezpieczająca
A tak wygląda zestaw dla skrzyni z Nivy



Różni się uszczelniaczem, sprężynką i nakrętką.

Nakrętka będzie albo 30 albo 32.

2. Wykręcamy wybierak

W 5-tce odkręcamy razem z pokrywą



W 4-ce jest trochę trudniej bo wybierak jest zaczepiony sprężynką w środku



3. Napęd prędkościomierza

W 4-ce jest przykręcony jedną nakrętką 10.
W jego miejscu w 5-tce będzie brok, wystarczy go wybić (po zdjęciu obudowy)



4. Zdejmujemy tylną obudowę

W 4-ce wszystkie nakrętki są na wierzchu



W 5-tce jedna szpilka łapana jest od środka, żeby się do niej dobrać trzeba odkręcić dolną pokrywę




5. Zębatka prędkościomierza

Nie mam żadnej pod ręką, więc na zdjęciu widać tulejkę która zamiast zębatki jest w 5-tce



To co ważne, to na wałku zębatka blokowana jest przez kulkę
Przed ściągnięciem zębatki warto przygotować sobie jakiś magnes i ją złapać.

W tym momencie mamy komplet rzeczy do przełożenia do 5-tki




Trochę o zębatkach i prędkościomierzach - występują parami



Napęd 2101-1702150-01 (12 zębów) + zębatka 2101-1702158 (5 zębów) = dyfer 4,3
Napęd 2102-1702150-01 (9 zębów) + zębatka 2103-1702158 (4 zęby) = dyfer 4,1
Napęd 2106-1702150-01 (13 zębów) + zębatka 2106-1702158 (6 zębów) = dyfer 3,9

To jest info z jakiegoś forum, jak ktoś będzie robił przekładkę to niech zweryfikuje i da znać!

Jak już skrzynia jest otwarta, to można od razu wymienić uszczelniacz (32x56x10), a bez kompletu uszczelek się nie obejdzie (w zestawie uszczelek dla 5-tki jest dodatkowa uszczelka pokrywy wybieraka której nie ma w zestawie dla 4-ki).


6. Pozostałe różnice
- czujnik wstecznego biegu



w 4-ce jest z bolcem, w 5-ce z kulką (taki sam jest też w reduktorze w Nivie)

- poduszka



- belka



Belka z 4-ki podejdzie do 5-ki, ale trzeba
- przesunąć silnik na poduszkach maksymalnie do przodu
- belkę cofnąć maksymalnie do tyłu (na zdjęciu widać rozpiłowane otwory pod szpilki)
- tak pokombinować, żeby skrzynia nie dotykała belki

lub belkę sobie wyspawać :)



Wyciągnąłem pudło z materiałami poglądowymi



jutro porobię jakieś zdjęcia...

Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/30 22:58 #34651 przez ŁADAmoment

ŁADAmoment odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Konkretna instrukcja! Dziękujemy!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/30 23:13 #34652 przez Skodziarze

Skodziarze odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Super, dzięki!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
2016/01/31 20:24 - 2016/01/31 20:31 #34667 przez Gniotsa Nie Łamiotsa

Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Rzeczy na które zwracam uwagę przy rozbiórce skrzyni

1. Oś widełek

- zaczepy wybieraka




widać wyraźne wytarcie. Przyczyną może być np. jazda z ręką na lewarku. Takie wytarcie zwiększa luz i wbicie biegu będzie mogło wymagać coraz większego ruchu lewarkiem. Problem można rozwiązać po złombolowemu - ubytek uzupełnić spawem i przeszlifować pilnikiem :P

- zamki zatrzasków



widać lekki ślad po kulce. Jeżeli wytarcie na górkach byłoby głębsze to biegi siedziałby luźno. Na brzegach kulka może wyrobić też lekki zadzior który będzie utrudniał przesuwanie ośki (będzie się klinowała w otworze). Przyczyną może być kulka klinująca się w prowadnicy.

2. Widełki

Nowe mają grubość ~7,5mm



A tu przykład zużytych



Wytarcie widać na pierwszy rzut oka. Przyczyną ponownie może być jazda z ręką na lewarku. Wytarcie także zwiększa luz i utrudnia wbicie biegu.

3. Przesuwki

Tak wyglądają nowe ząbki



a tak zmasakrowane



Ząbki ulegają takiemu wytarciu gdy nie udało się wbić biegu (charakterystyczny zgrzyt).
Ząbki na pewno w jakimś stopniu będą wytarte



ale takie (i trochę gorsze) można zregenerować po złombolowemu :)
Znalazłem to w jednym węgierskim opisie - ostrzymy je dremelem



4. Piasty przesuwek

Raz trafiłem na wyszczerbioną



Warto też zwrócić uwagę czy nie ma głębokich wytarć



Taki ubytek może już być słychać jako stukanie przy hamowaniu silnikiem.

Uwaga!
Piasty nie są symetryczne! Z jednej strony kliny mają nacięcie (chyba jako kanały dla oleju?)



Warto na to zwrócić uwagę przy demontażu. Na szczęście położenie można też rozpoznać po śladach wytarcia :)

C.D.N.

Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Ostatnio zmieniany: 2016/01/31 20:31 przez Gniotsa Nie Łamiotsa.
Podziękowali: Babcia wŁadzia, ŁADAmoment

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

zlombol akcja 001
zlombol akcja 002
zlombol akcja 003
zlombol akcja 004
zlombol akcja 005
zlombol akcja 006
zlombol akcja 007
zlombol akcja 008