- Posty: 1543
- Oklaski: 34
- Otrzymane podziękowania: 287
Przygotowanie Łady na Złombol 2016
- Gniotsa Nie Łamiotsa
-
- Wylogowany
- Moderator
-
- Zryty Beret
Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Załoga Tarpaniątka napisał: widzę łożysko na wałek sprzęglowy sypnęło Ci się tak jak kiedyś u mnie
To

walnęło na wałku głównym


Rozebrałem już pięć 5-tek z Niwy, w każdej "coś" było

Jak chcecie to mogę porobić zdjęcia i spróbować opisać na co zwracam uwagę.
Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Babcia wŁadzia
-
- Wylogowany
- Złoty forowicz
-
- Posty: 182
- Oklaski: 3
- Otrzymane podziękowania: 17
Babcia wŁadzia odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Gniotsa Nie Łamiotsa napisał:
Rozebrałem już pięć 5-tek z Niwy, w każdej "coś" było
Jak chcecie to mogę porobić zdjęcia i spróbować opisać na co zwracam uwagę.
Taaaak, chcemy

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- ŁADAmoment
-
Autor
- Wylogowany
- Senior forum
-
- Posty: 65
- Oklaski: 2
- Otrzymane podziękowania: 2
ŁADAmoment odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Załoga Tarpaniątka
-
- Wylogowany
- Moderator
-
- Posty: 2605
- Oklaski: 48
- Otrzymane podziękowania: 169
Załoga Tarpaniątka odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Gniotsa Nie Łamiotsa napisał:
Załoga Tarpaniątka napisał: widzę łożysko na wałek sprzęglowy sypnęło Ci się tak jak kiedyś u mnie
To
![]()
walnęło na wałku głównymTo jest kolejna 5-tka z Niwy którą mam teraz na tapecie...
Tak to, u mnie też się sypnęlo w skrzyni PN-a, do tego rozerwało koszyczek i kulki uciekły na jedną stronę

"Nie bój się, że twoje życie się skończy - bój się, że nigdy się nie zacznie..."
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Kacper
-
- Wylogowany
- Senior forum
-
- Posty: 57
- Otrzymane podziękowania: 2
Kacper odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Nasi sąsiedni zza wschodniej granicy zakładają skrzynie poloneza i to jest cymes na wschodnim końcu polski aby kupić na złomie.
Uważają, że są mocniejsze od łady, no i 5tka.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- ŁADAmoment
-
Autor
- Wylogowany
- Senior forum
-
- Posty: 65
- Oklaski: 2
- Otrzymane podziękowania: 2
ŁADAmoment odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Gniotsa Nie Łamiotsa
-
- Wylogowany
- Moderator
-
- Zryty Beret
- Posty: 1543
- Oklaski: 34
- Otrzymane podziękowania: 287
Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
1. Dobieramy się do flanszy

Na standardowy zestaw zabezpieczeń składa się

seger, pierścień, uszczelniacz, nakrętka, podkładka zabezpieczająca
A tak wygląda zestaw dla skrzyni z Nivy

Różni się uszczelniaczem, sprężynką i nakrętką.
Nakrętka będzie albo 30 albo 32.
2. Wykręcamy wybierak
W 5-tce odkręcamy razem z pokrywą

W 4-ce jest trochę trudniej bo wybierak jest zaczepiony sprężynką w środku


3. Napęd prędkościomierza
W 4-ce jest przykręcony jedną nakrętką 10.
W jego miejscu w 5-tce będzie brok, wystarczy go wybić (po zdjęciu obudowy)

4. Zdejmujemy tylną obudowę
W 4-ce wszystkie nakrętki są na wierzchu

W 5-tce jedna szpilka łapana jest od środka, żeby się do niej dobrać trzeba odkręcić dolną pokrywę


5. Zębatka prędkościomierza
Nie mam żadnej pod ręką, więc na zdjęciu widać tulejkę która zamiast zębatki jest w 5-tce

To co ważne, to na wałku zębatka blokowana jest przez kulkę
Przed ściągnięciem zębatki warto przygotować sobie jakiś magnes i ją złapać.
W tym momencie mamy komplet rzeczy do przełożenia do 5-tki

Trochę o zębatkach i prędkościomierzach - występują parami


Napęd 2101-1702150-01 (12 zębów) + zębatka 2101-1702158 (5 zębów) = dyfer 4,3
Napęd 2102-1702150-01 (9 zębów) + zębatka 2103-1702158 (4 zęby) = dyfer 4,1
Napęd 2106-1702150-01 (13 zębów) + zębatka 2106-1702158 (6 zębów) = dyfer 3,9
To jest info z jakiegoś forum, jak ktoś będzie robił przekładkę to niech zweryfikuje i da znać!
Jak już skrzynia jest otwarta, to można od razu wymienić uszczelniacz (32x56x10), a bez kompletu uszczelek się nie obejdzie (w zestawie uszczelek dla 5-tki jest dodatkowa uszczelka pokrywy wybieraka której nie ma w zestawie dla 4-ki).
6. Pozostałe różnice
- czujnik wstecznego biegu

w 4-ce jest z bolcem, w 5-ce z kulką (taki sam jest też w reduktorze w Nivie)
- poduszka

- belka


Belka z 4-ki podejdzie do 5-ki, ale trzeba
- przesunąć silnik na poduszkach maksymalnie do przodu
- belkę cofnąć maksymalnie do tyłu (na zdjęciu widać rozpiłowane otwory pod szpilki)
- tak pokombinować, żeby skrzynia nie dotykała belki
lub belkę sobie wyspawać

Wyciągnąłem pudło z materiałami poglądowymi

jutro porobię jakieś zdjęcia...
Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- ŁADAmoment
-
Autor
- Wylogowany
- Senior forum
-
- Posty: 65
- Oklaski: 2
- Otrzymane podziękowania: 2
ŁADAmoment odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Skodziarze
-
- Wylogowany
- Świeżak
-
- Posty: 12
- Oklaski: -1
- Otrzymane podziękowania: 0
Skodziarze odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Gniotsa Nie Łamiotsa
-
- Wylogowany
- Moderator
-
- Zryty Beret
- Posty: 1543
- Oklaski: 34
- Otrzymane podziękowania: 287
Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
1. Oś widełek
- zaczepy wybieraka



widać wyraźne wytarcie. Przyczyną może być np. jazda z ręką na lewarku. Takie wytarcie zwiększa luz i wbicie biegu będzie mogło wymagać coraz większego ruchu lewarkiem. Problem można rozwiązać po złombolowemu - ubytek uzupełnić spawem i przeszlifować pilnikiem

- zamki zatrzasków

widać lekki ślad po kulce. Jeżeli wytarcie na górkach byłoby głębsze to biegi siedziałby luźno. Na brzegach kulka może wyrobić też lekki zadzior który będzie utrudniał przesuwanie ośki (będzie się klinowała w otworze). Przyczyną może być kulka klinująca się w prowadnicy.
2. Widełki
Nowe mają grubość ~7,5mm

A tu przykład zużytych


Wytarcie widać na pierwszy rzut oka. Przyczyną ponownie może być jazda z ręką na lewarku. Wytarcie także zwiększa luz i utrudnia wbicie biegu.
3. Przesuwki
Tak wyglądają nowe ząbki

a tak zmasakrowane

Ząbki ulegają takiemu wytarciu gdy nie udało się wbić biegu (charakterystyczny zgrzyt).
Ząbki na pewno w jakimś stopniu będą wytarte

ale takie (i trochę gorsze) można zregenerować po złombolowemu

Znalazłem to w jednym węgierskim opisie - ostrzymy je dremelem


4. Piasty przesuwek
Raz trafiłem na wyszczerbioną

Warto też zwrócić uwagę czy nie ma głębokich wytarć

Taki ubytek może już być słychać jako stukanie przy hamowaniu silnikiem.
Uwaga!
Piasty nie są symetryczne! Z jednej strony kliny mają nacięcie (chyba jako kanały dla oleju?)

Warto na to zwrócić uwagę przy demontażu. Na szczęście położenie można też rozpoznać po śladach wytarcia

C.D.N.
Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.