- Posty: 16
- Otrzymane podziękowania: 3
Przygotowanie Łady na Złombol 2016
- The Rolnik Stones
-
- Wylogowany
- Świeżak
-
Mniej
Więcej
2020/03/05 21:58 #51792
przez The Rolnik Stones
The Rolnik Stones odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Odkopię wątek. W związku z dość dużym prawdopodobieństwem wysokich temperatur podczas tureckich wojaży pląta mi się po głowie myśl zmiany oleju przed rajdem, ze standardowego 10w40 na trochę bardziej odporny na wyższe temperatury... Przykładowo jakieś 15w50. Jakie macie opinie na ten temat? Zostawić jak jest, a w zamian maksymalnie podkręcić układ chłodzenia (choć ten punkt i tak jest obowiązkowy;) )? Mówimy oczywiście o warunkach normalnej jazdy, bez specjalnych szaleństw

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Gniotsa Nie Łamiotsa
-
- Wylogowany
- Moderator
-
- Zryty Beret
Mniej
Więcej
- Posty: 1614
- Oklaski: 34
- Otrzymane podziękowania: 302
2020/03/08 23:45 - 2020/03/08 23:46 #51816
przez Gniotsa Nie Łamiotsa
Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Od paru lat jeżdżę z dodatkowym czujnikiem temperatury oleju (pomiar na dole miski) i półsyntetyku 10w40.
Nogi nie mam lekkiej, ale nie piłuję też na siłę - jak silnik mówi że mu ciężko, to odpuszczam. Przy normalnej jeździe 90-100km/h (skrzynia 5) nawet w upalne dni temperatura zwykle jest poniżej 100*C, bliżej 90*C. Wszystko zależy jeszcze od ogólnego stanu silnika i czy na gorącym silniku nie mruga już kontrolka ciśnienia...
Co do układu chłodzenia to większość Złomboli przejechałem na chłodnicy zamienniku alu, tylko seryjnym elektrowentylatorze i termostacie, czujnik bodajże 87*C-92*C i obowiązkowo sprawna nagrzewnica.
Nie wiem jaką masz konfigurację (chłodnica alu/mosiądź, wiatrak na pompie/elektro) i w jaki sposób planujesz "podkręcić" układ, ale jak seryjny nie wyrabia to raczej nie bez powodu. Wypłukać i odkamienić układ, sprawdzić termostat i korek chłodnicy (on odpowiada za ciśnienie w układzie!), jak pompa to zamiennik to warto sprawdzić przerwę między wirnikiem a obudową przy bloku, jak masz wiatrak na pompie to obowiązkowo tunel/osłony.
Tyle mi na razie przyszło na myśl
Nogi nie mam lekkiej, ale nie piłuję też na siłę - jak silnik mówi że mu ciężko, to odpuszczam. Przy normalnej jeździe 90-100km/h (skrzynia 5) nawet w upalne dni temperatura zwykle jest poniżej 100*C, bliżej 90*C. Wszystko zależy jeszcze od ogólnego stanu silnika i czy na gorącym silniku nie mruga już kontrolka ciśnienia...
Co do układu chłodzenia to większość Złomboli przejechałem na chłodnicy zamienniku alu, tylko seryjnym elektrowentylatorze i termostacie, czujnik bodajże 87*C-92*C i obowiązkowo sprawna nagrzewnica.
Nie wiem jaką masz konfigurację (chłodnica alu/mosiądź, wiatrak na pompie/elektro) i w jaki sposób planujesz "podkręcić" układ, ale jak seryjny nie wyrabia to raczej nie bez powodu. Wypłukać i odkamienić układ, sprawdzić termostat i korek chłodnicy (on odpowiada za ciśnienie w układzie!), jak pompa to zamiennik to warto sprawdzić przerwę między wirnikiem a obudową przy bloku, jak masz wiatrak na pompie to obowiązkowo tunel/osłony.
Tyle mi na razie przyszło na myśl

Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Ostatnio zmieniany: 2020/03/08 23:46 przez Gniotsa Nie Łamiotsa.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- The Rolnik Stones
-
- Wylogowany
- Świeżak
-
Mniej
Więcej
- Posty: 16
- Otrzymane podziękowania: 3
2020/03/09 05:58 - 2020/03/09 06:39 #51817
przez The Rolnik Stones
The Rolnik Stones odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Podkręcać chcę właśnie w taki sposób jak mówisz
wentylator na pompie, chłodnica prawdopodobnie oryginał, planuję montaż alu + czyszczenie i odkamienienie całego układu. Wentylator 6 łopat zamiast standardowych 4, nowe przewody itp. Generalnie póki co układ nie okazuje żadnych problemów, ale wolę zrobić lifting w garażu niż ewentualnie na poboczu bałkańskiej drogi.
"Protip" - znam osoby które podkręcały układ chłodzenia montując dodatkowe węże - w formie małej wężownicy pomiędzy dołem chłodnicy a blokiem - w starych ursusach
tam generalnie system chłodzenia bywał niewydolny, przy ciężkich warunkach pracy dawało im to bezpieczny zapas dodatkowych 2-3 litrów wody.
Jak rozwiązałeś mocowanie czujnika w misce? wierciłeś dziurę czy dopasowałeś czujnik wkręcany w miejsce korka? Również planuję to rozwiązanie, i mam propozycję kupna czujnika właśnie wkręcanego w miejsce korka, ale nie miałem wcześniej styczności z takim sposobem. Z drugiej strony, chciałbym też założyć czujnik temperatury oleju w tylnym moście, i tam już taki czujnik wkręcany byłby niegłupim rozwiązaniem. Inny problem jest pomieścić dodatkowe zegary w środku by nie zasłaniały widoczności ani ograniczały ergonomii - jedyne sensowne propozycje które znalazłem na jednym z portali to tradycyjne zegary, które niestety zajmą sporo miejsca, gdybym chciał zamontować wszystkie które mi się marzą

"Protip" - znam osoby które podkręcały układ chłodzenia montując dodatkowe węże - w formie małej wężownicy pomiędzy dołem chłodnicy a blokiem - w starych ursusach

Jak rozwiązałeś mocowanie czujnika w misce? wierciłeś dziurę czy dopasowałeś czujnik wkręcany w miejsce korka? Również planuję to rozwiązanie, i mam propozycję kupna czujnika właśnie wkręcanego w miejsce korka, ale nie miałem wcześniej styczności z takim sposobem. Z drugiej strony, chciałbym też założyć czujnik temperatury oleju w tylnym moście, i tam już taki czujnik wkręcany byłby niegłupim rozwiązaniem. Inny problem jest pomieścić dodatkowe zegary w środku by nie zasłaniały widoczności ani ograniczały ergonomii - jedyne sensowne propozycje które znalazłem na jednym z portali to tradycyjne zegary, które niestety zajmą sporo miejsca, gdybym chciał zamontować wszystkie które mi się marzą

Ostatnio zmieniany: 2020/03/09 06:39 przez The Rolnik Stones.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Gniotsa Nie Łamiotsa
-
- Wylogowany
- Moderator
-
- Zryty Beret
Mniej
Więcej
- Posty: 1614
- Oklaski: 34
- Otrzymane podziękowania: 302
2020/03/09 23:25 - 2020/03/09 23:26 #51823
przez Gniotsa Nie Łamiotsa
Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Gniotsa Nie Łamiotsa odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Jak chłodnica alu, to może od razu elektrowentylator, powinien nawet trochę pomóc na spalanie.
Najlepiej na osobnym obwodzie (przekaźnik, bezpiecznik) bezpośrednio z akumulatora, a nie przez skrzynkę i włącznik w kabinie na wszelki wypadek.
Przy dolnym króćcu chłodnicy jest dość ciasno i dzieje się już tam wystarczająco dużo, w wężownicy zrobi ci się jeszcze jakiś korek powietrza czy coś i będzie bieda.
W misce wywierciłem dziurę i wspawałem nakrętkę, zapaćkałem to jeszcze epoksydem do metalu.
(silikon dodatkowo bo izolacja na jednej żyle pękła)
Czujnik to chińczyk z Allegro , i tak najważniejsza informacja to zmiana wartości, a nie konkretna wartość.
Czujnika w moście nie montowałem i nie planuję - za daleko, most ciągle chodzi góra/dół, za dużo roboty
Czujnika w skrzyni też nie - czy się grzeje czuję po drążku.
Z resztą mniej wiesz, dalej dojedziesz
Dobrze się wpisałeś, bo akurat mam wiązkę wskaźników na tapecie - w 2107 jest miejsce na dwa przy lewym słupku
Teraz dodaję dodatkowy temperatury głowicy (czujnik w króćcu), dam go chyba przy kolumnie, bo akurat widać go tam patrząc przez kierownicę.
Najlepiej na osobnym obwodzie (przekaźnik, bezpiecznik) bezpośrednio z akumulatora, a nie przez skrzynkę i włącznik w kabinie na wszelki wypadek.
Przy dolnym króćcu chłodnicy jest dość ciasno i dzieje się już tam wystarczająco dużo, w wężownicy zrobi ci się jeszcze jakiś korek powietrza czy coś i będzie bieda.
W misce wywierciłem dziurę i wspawałem nakrętkę, zapaćkałem to jeszcze epoksydem do metalu.

(silikon dodatkowo bo izolacja na jednej żyle pękła)
Czujnik to chińczyk z Allegro , i tak najważniejsza informacja to zmiana wartości, a nie konkretna wartość.
Czujnika w moście nie montowałem i nie planuję - za daleko, most ciągle chodzi góra/dół, za dużo roboty

Czujnika w skrzyni też nie - czy się grzeje czuję po drążku.
Z resztą mniej wiesz, dalej dojedziesz

Dobrze się wpisałeś, bo akurat mam wiązkę wskaźników na tapecie - w 2107 jest miejsce na dwa przy lewym słupku


Teraz dodaję dodatkowy temperatury głowicy (czujnik w króćcu), dam go chyba przy kolumnie, bo akurat widać go tam patrząc przez kierownicę.
Puk, puk...
Kto tam?
Panewka i uszczelka
Ostatnio zmieniany: 2020/03/09 23:26 przez Gniotsa Nie Łamiotsa.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Wine_Directions
-
- Wylogowany
- Senior forum
-
Mniej
Więcej
- Posty: 62
- Otrzymane podziękowania: 7
2020/03/11 07:39 #51830
przez Wine_Directions
Wine_Directions odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Od lat jeżdżę na Motul Power 4100 15W50. Najlepsze parametry przy 100st ma Millers 5w50, ale to już syntetyk. Możesz założyć chłodnicę oleju z termostatem (podkładka pod filtr) i przy 75st temperatury oleju będzie dodatkowa chłodzenie. Koszt w wersji profesjonalnie i ładnie (zakute węże) to przedział 360-450zł, taniej to używana chłodnica z innego auta, węże gumowe, itd. Ważny jest tez dobry płyn chłodzący. Ja w zależności od auta mam Evans bądź Motul. W zeszłym roku zrobiłem wersje budżetowa z koncentratu Plak, ale to było nieporozumienie, łapał wysoką temperaturę mimo że jeżdżę bez termostatu, także po powrocie przepłakałem układ i wróciłem do Motula.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- nieškodzianka
-
- Wylogowany
- Senior forum
-
Mniej
Więcej
- Posty: 79
- Otrzymane podziękowania: 7
2020/03/11 08:06 #51831
przez nieškodzianka
nieškodzianka odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
Wydaje mi sie że przegrzewanie sie auta nie zalezy od plynu jaki sie ma w chłodnicy, no chyba ze używasz płynu o podwyższonej temperaturze wrzenia, ani od tego czy sie ma termostat czy nie.
Startując we wrak race auto przez 3x po 15 min jezdzi praktycznie cały czas na odcieciu na pierwszym biegu i nigdy sie nie zgrzało a jezdze przewaznie na samej wodzie.
A termostat tylko działa jak jest auto zimne, to jest mały obieg a jak sie zagrzeje to i tak cały czas otwarte, bez termostatu poprostu dłużej sie bedzie zagrzewać do standardowej temperatury(w lato powiedzmy o 5 min).
Jedyny sposob na niegrzanie sie to sprawny, drożny układ chłodzenia, sprawny wentylator i dodatkowo najlepiej drugi, załanczany z kabiny przy takim zestawie nie ma szans na przegrzanie
Startując we wrak race auto przez 3x po 15 min jezdzi praktycznie cały czas na odcieciu na pierwszym biegu i nigdy sie nie zgrzało a jezdze przewaznie na samej wodzie.
A termostat tylko działa jak jest auto zimne, to jest mały obieg a jak sie zagrzeje to i tak cały czas otwarte, bez termostatu poprostu dłużej sie bedzie zagrzewać do standardowej temperatury(w lato powiedzmy o 5 min).
Jedyny sposob na niegrzanie sie to sprawny, drożny układ chłodzenia, sprawny wentylator i dodatkowo najlepiej drugi, załanczany z kabiny przy takim zestawie nie ma szans na przegrzanie

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- 8liga-mistrzow
-
- Wylogowany
- Młodszy forowicz
-
Mniej
Więcej
- Posty: 23
- Otrzymane podziękowania: 1
2020/03/11 14:15 - 2020/03/11 14:23 #51832
przez 8liga-mistrzow
8liga-mistrzow odpowiedział w temacie: Przygotowanie Łady na Złombol 2016
co do oleju to zmiana na inne parametry niż zaleca producent jest niezdrowe dla silnika,
patrząc np na panewki, to jest przewidziany taki a nie inny olej z powodu tego, że tam jest taka a nie inna szczelina zaprojektowana,
jak zalejesz gęściejszy olej to panewki będą gorzej smarowane, to samo z pierścieniami.
Jeśli producent zalewa np 5w-30 i dopuszcza 5w-40 to taki można zalać, ale jak nie dopuszcza np 15w-50 to takiego lepiej nie lac,
co do chłodzenia, zawsze możesz wyjąc termostat (zablokowany termostat może powodować przegrzanie) jak ciężko dokupić do modelu taką część.
Można dać większa chłodnice, nawet od innego modelu, tyle co węże dopasować,
przepłukać układ, sprawdzić pompę wody czy nie przecieka i jej łożysko czy ok,
dołożyć drugi wentylator np na guzik i osobnej wiązce przez bezpiecznik pod aku, i tyle, nie powinien sie grzać.
Co do lania wody to często jest tak, ze pompa wody jest smarowana tym płynem chłodniczym, jak ktoś wleje wodę to potrafi sie szybko pompa zatrzeć (nie w każdym modelu)
PS. co do temp oleju to robiłem taki test, zamontowałem czujnik z adapterem pod filtr oleju:
20 letni leon 1.8t. Lato, 25 stopni, 200/h w Niemczech, 5 tys obrotów w ciągu przez pol godziny i jak jest sprawne to nawet nie drgnie powyżej 90 stopni temperatura ani wody ani oleju (leon miał tez firmowa chłodnice oleju).
patrząc np na panewki, to jest przewidziany taki a nie inny olej z powodu tego, że tam jest taka a nie inna szczelina zaprojektowana,
jak zalejesz gęściejszy olej to panewki będą gorzej smarowane, to samo z pierścieniami.
Jeśli producent zalewa np 5w-30 i dopuszcza 5w-40 to taki można zalać, ale jak nie dopuszcza np 15w-50 to takiego lepiej nie lac,
co do chłodzenia, zawsze możesz wyjąc termostat (zablokowany termostat może powodować przegrzanie) jak ciężko dokupić do modelu taką część.
Można dać większa chłodnice, nawet od innego modelu, tyle co węże dopasować,
przepłukać układ, sprawdzić pompę wody czy nie przecieka i jej łożysko czy ok,
dołożyć drugi wentylator np na guzik i osobnej wiązce przez bezpiecznik pod aku, i tyle, nie powinien sie grzać.
Co do lania wody to często jest tak, ze pompa wody jest smarowana tym płynem chłodniczym, jak ktoś wleje wodę to potrafi sie szybko pompa zatrzeć (nie w każdym modelu)
PS. co do temp oleju to robiłem taki test, zamontowałem czujnik z adapterem pod filtr oleju:
20 letni leon 1.8t. Lato, 25 stopni, 200/h w Niemczech, 5 tys obrotów w ciągu przez pol godziny i jak jest sprawne to nawet nie drgnie powyżej 90 stopni temperatura ani wody ani oleju (leon miał tez firmowa chłodnice oleju).
Ostatnio zmieniany: 2020/03/11 14:23 przez 8liga-mistrzow. Powód: drobne poprawki błędów
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.